Groep Algemene Uitgevers kiest 5 startups voor de Renew the Book-competitie

Internationale teams op jacht naar nieuwe manieren om boeken te ontdekken en te beleven

AMSTERDAM – 5 november 2015 – De Groep Algemene Uitgevers (GAUheeft vandaag de 5 startups bekend gemaakt die deel gaan nemen aan de Renew the Book-startupcompetitie. Het programma, het eerste in haar soort in Nederland, is gericht op het identificeren en bevorderen van vernieuwende technologieën en ideeën voor uitgeverijen.

Wiet de Bruijn, voorzitter van de Groep Algemene Uitgevers, legt uit: “We zijn erg blij met de reacties die we hebben gekregen vanuit de startup community. In minder dan een maand ontvingen we 56 aanmeldingen uit 15 landen. De ideeën variëren van nieuwe financieringsmogelijkheden tot het verbeteren van de leeservaring. De competitie staat nu op het punt van beginnen en ik kan niet wachten om te zien wat de resultaten zullen zijn. ”

Rockstart, gevestigd in Amsterdam, zal de intensieve, 4 weken durende competitie leiden. Rockstart brengt experts, mentors en investeerders samen om de ondernemers te begeleiden met workshops en 1-op-1-begeleiding. Het programma bereikt haar hoogtepunt op de Leadership Summit op 9 december 2015, waar de winnaar € 15.000 mee naar huis neemt.

De 5 deelnemende startups zijn:

· Bookabook (Italië) - Bookabook is crowdfunding voor boeken. Lezers krijgen de kans om een boek te kopen. Het boek wordt alleen gepubliceerd als het kostendekkend gefinancierd is.

· Bookarang (Nederland) - Bookarang gebruikt de allerlaatste inzichten in Artificial Intelligence om de inhoud van boeken te analyseren op basis van 100 parameters. Op deze manier helpen ze lezers nieuwe boeken te ontdekken waar ze echt van houden.

· Crumbled (Nederland) - Crumbled is een ‘Pinterest-achtige’ website met de inhoud van fysieke kookboeken. Crumbled maakt het makkelijk om recepten in deze boeken te vinden. Je kunt de recepten op volgorde zetten in eigen ‘collecties’.

· nugget (Roemenië) - nugget is een zeer visuele app die lezers helpt met het ontdekken, onthouden en delen van de beste content van boeken gericht op business en persoonlijke ontwikkeling.

· Readgeek (Duitsland) - Readgeek is een website en sociaal netwerk voor geautomatiseerde/berekende voorspellingen van hoe leuk lezers een boek vinden. De voorspelling is gebaseerd op zowel gebruikersinformatie als de inhoud van het boek.

Voor meer informatie over Renew the Book brengt u een bezoek aan onze website en volgt u ons op Twitter en Facebook.

Over de Groep Algemene Uitgevers (GAU)

De Groep Algemene Uitgevers (GAU) behartigt de belangen van de Nederlandse boekenuitgevers. De GAU biedt haar leden diverse services zoals voorlichting, marktonderzoek, advies en inspiratiebijeenkomsten. Zie ook www.gau.nuv.nl.

Rockstart helpt startups succesvoller door hun eerste 1000 dagen te komen door middel van funding, mentorschappen, kantoorruimte en startup events. Zie ook http://www.rockstart.com/.

Perscontacten:

Wiet de Bruijn, Voorzitter, GAU +31 (0)6-53256955 wdebruijn@vbku.nl