Rockstart opent inschrijvingen voor de eerste AI-accelerator van Europa met een gegarandeerde investering van €200.000 voor één van de deelnemende startups

Na Demo Day in februari 2018 zal een van de startups die het accelerator programma succesvol hebben voltooid een follow-on investering ontvangen van een gerenommeerde investeerder van Rockstart.

Summary
AI Startups — werkzaam in iedere industrie — kunnen zich tot eind juli aanmelden voor het Rockstart AI acceleration programma dat in oktober 2017 van start gaat. De tien beste startups geselecteerd voor het programma zullen toegang verkrijgen tot de markt, kapitaal, kennis en expertise via Rockstart’s uitgebreide netwerk van investeerders, mentoren, partners en alumni.

Rockstart is op zoek naar 10 high-potential startups voor het eerste AI acceleration programma dat in oktober 2017 in Den Bosch van start gaat. Zij krijgen de kans om gedurende 6 maanden aan hun product te werken. De geselecteerde startups zullen toegang verkrijgen tot Rockstart’s uitgebreide netwerk van mentoren, partners, investeerders, en alumni om hun onderneming succesvol te kickstarten. Geïnteresseerde AI startups met oplossingen voor diverse industrieën kunnen zich tot half juli aanmelden.

“Rockstart heeft veel ervaring met het accelereren van AI startups, dus we begrijpen hoe moeilijk het is om AI op een betekenisvolle wijze toe te passen,” zegt Rune Theill, mede-oprichter en CEO van Rockstart. “Wij zijn op zoek naar startups uit alle sectoren, die AI toepassen om belangrijke problemen op te lossen.”

De startups die door Rockstart worden geselecteerd voor de AI accelerator ontvangen een cash-investering van €20.000, een ‘in-kind’-investering van €80.000, kantoorruimte in Den Bosch voor de duur van het programma, begeleiding van mentoren uit relevante industrieën en bovendien meer dan 50 deals met een totale waarde van €600.000. In ruil hiervoor ontvangt de accelerator een minderheidsbelang van 6% in iedere deelnemende startup. Daarnaast meldt Rockstart met trots dat een van de hoofdinvesteerders van het programma heeft toegezegd een investering van minimaal €200.000 te zullen doen in een AI startup van haar voorkeur na Demo Day.

Het programma heeft verder een indrukwekkende lijst aan mentoren verzameld, met expertise op het gebied van onder meer hardcore AI, data science en het opzetten van bedrijven rondom technologie.

“De grootste kans die een accelerator kan bieden is de mogelijkheid om te kunnen connecten met grotere bedrijven die de launching customers van startups kunnen worden,” aldus Jane Zavalishina, CEO van Yandex Data Factory en mentor van Rockstart’s AI programma. “Wat ik hoop bij te dragen aan het programma is het kunnen faciliteren van een vertaling tussen de technologie, de mogelijkheden hiervan en de kansen die daarmee verscholen liggen in het alledaagse leven van het bedrijf. Het mes snijdt aan twee kanten: bedrijven zullen zich aanpassen en leren om te gaan met AI, maar aan de andere kant geloof ik dat de meest veelbelovende AI startups in staat zullen zijn om juist de technologie dichter bij de bestaande bedrijfsprocessen te brengen, om ze zo gebruiksvriendelijker te maken in ‘real-life’ situaties.”

Rockstart, een van Europa’s eerste accelerators, werd in 2011 opgericht in Amsterdam met als doel om startups te voorzien van markttoegang, kapitaal, kennis en een groot internationaal netwerk. Rockstart is inmiddels uitgegroeid tot expert in het creëren van volledige ecosystemen rondom specifieke domeinen — zoals Digital Health en Smart Energy. Rockstart bouwt met acceleration verticals en de early-stage startup programma’s Rockstart Impact en Rockstart Launchtrack aan een internationaal netwerk van ondernemers en ondernemingen. Inmiddels heeft Rockstart geïnvesteerd in 108 startups uit 11 verschillende programma’s, om deze startups vervolgens te ondersteunen tijdens de daaropvolgende fases. Op deze manier is al meer dan €45 miljoen opgehaald en zijn al meer dan 600 banen gecreëerd. Rockstart bestaat uit een internationaal team vanmeer dan 40 professionals, die zich inzetten om startups te ondersteunen en te versterken, zodat deze kunnen groeien en iets kunnen bijdragen aan de wereld.

About Rockstart

Contact details