Lely gaat samenwerken met tech startups om innovatie in de melkveehouderij te stimuleren via een nieuw initiatief: “Feed the Future”

De eerste editie van de startup-competitie 'Feed the Future by Lely' is vandaag gelanceerd en roept de volgende generatie technische pioniers op om te innoveren en de zuivelindustrie te voeden met technologische oplossingen. Lely, de toonaangevende leverancier van robotica en managementsystemen voor de melkveehouderij, en Rockstart, een van de eerste accelerators in Europa, hebben krachten gebundeld en gaan op zoek naar getalenteerde tech-ondernemers die buiten de kaders denken en de uitdaging aangaan om hun technische oplossingen toe te passen op processen in de melkveehouderij. Startups kunnen zich inschrijven voor Feed the Future van 27 augustus tot 6 oktober 2019.

De mondiale uitdagingen van bevolkingsgroei en klimaatverandering vragen om innovatieve oplossingen. Lely investeert daarom in innovaties die bijdragen aan duurzaamheid en transparantie in de toekomst, en de kwaliteit van leven van mens en dier verhogen in het voedselproductie-proces.

Sector-overschrijdende innovatie

Door het uitwisselen van kennis tussen Lely en de startups, zoekt het Feed the Future initiatief naar nieuwe technologische innovaties die nu nog onbekend zijn in de zuivelindustrie, maar veelbelovend kunnen zijn voor het optimaliseren en verrijken van de processen van duizenden melkveehouders wereldwijd.

Alexander van der Lely, CEO van Lely, legt het doel uit van het initiatief:

“We moeten de problemen en uitdagingen op een melkveebedrijf begrijpen en oplossingen vinden waarvan de boer nog niet weet dat hij ze al nodig heeft. Dat is échte innovatie. Bij Lely zijn we altijd op zoek naar technologieën die we in de agrarische sector kunnen toepassen. Startups zijn erg belangrijk voor onze toekomst. Wij besteden veel tijd aan het ontwikkelen van innovaties, maar we kunnen dit niet allemaal alleen doen. Er komen nog veel meer nieuwe technologieën op de wereld, daarom willen we de creatieve energie van startups combineren met onze creatieve energie om nieuwe ingenieuze oplossingen in de melkveehouderij te vinden.”

De rol van startups

Feed the Future is specifiek op zoek naar startups die veelbelovende, nieuwe technologieën gebruiken met de missie om een ​​positieve impact te hebben. Innovatieve oplossingen om het onderhoud van machines te voorspellen, het slim verzamelen en verwerken van data in de zuivelproductieketen of het meten van de condities van de koe en haar omgeving. Dit zijn allemaal voorbeelden van software en hardware oplossingen die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de optimalisatie van de melkveehouderij. Met dit initiatief hebben we de mogelijkheid om nog slimmer en duurzamer te worden in de productie van zuivel, bijvoorbeeld om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en het gebruik van hulpbronnen zoals water en energie te beperken.

"Bij Rockstart streven we ernaar startups de best mogelijke toegang te geven tot markt, kapitaal en expertise. Traditionele industrieën staan voor de uitdaging om te innoveren wat hard nodig is voor een duurzamere wereld. Startups spelen een sleutelrol in deze transitie. We zijn verheugd om te werken met Lely en Feed the Future samen te lanceren. Met dit initiatief ondersteunen we startups en stimuleren we de samenwerking voor hen met een sterke partner zoals Lely”, zei Rune Theill, CEO en mede-oprichter van Rockstart.

Meer dan financiering

De tien beste startups worden uitgenodigd voor de finale op 20 en 21 november 2019 op de Lely Campus in Maassluis. De winnaar krijgt de unieke kans om samen te werken met een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. De winnende startups ontvangen niet alleen prijzengeld van € 15.000, maar ook de kans om een grotere investering en strategische ondersteuning van Lely te krijgen, met daarbij toegang tot het wereldwijde netwerk van de robotleverancier. Startups die in aanmerking komen om zich aan te melden, moeten minimaal over een proof of concept of MVP beschikken, mogen van overal ter wereld vandaan komen, maar met een marktfocus bij voorkeur op Europa of Noord-Amerika.

Ga naar www.feedthefuture.io voor meer informatie en het indienen van een aanvraag.

Over Lely

Lely, opgericht in 1948, richt zich op een duurzame, winstgevende en aangename toekomst voor de agrarische sector. Met de koe als middelpunt ontwikkelt het bedrijf hoogwaardige robots en datasystemen die het dierenwelzijn, de flexibiliteit en productie op het melkveebedrijf verhogen. Lely is al meer dan 25 jaar wereldwijd leidend in de verkoop en service van geautomatiseerde systemen, aan opeenvolgende generaties melkveehouders. Elke dag inspireert Lely haar medewerkers om klanten innovatieve oplossingen te bieden, en een vertrouwde partner te zijn voor lange termijn advies en ondersteuning. Met haar hoofdkantoor in Maassluis en een wereldwijd netwerk van toegewijde Lely Center vestigingen voor verkoop en service op maat, is de Lely Groep actief in meer dan veertig landen en biedt zij werk aan zo’n 1.500 mensen. www.lely.com

Neem voor meer informatie contact op met Esther Lelij, Corporate Communications Manager, Lely International NV: elelij@lely.com, +31 (0) 6 8253 6989.