Klimate rejser 5.4m DKK i pre-seed runde med Rockstart, The Footprint Firm, &grow Ventures og Vækstfonden

Climate-tech platformen planlægger lancering internationalt og sigter på at fjerne millioner af tons CO2 fra atmosfæren ved at kombinere forskellige typer af Carbon Removal

Amsterdam, September 7, 2021: Rockstart, global accelerator-VC, annoncerer at den medinvesterer i Klimate. Runden på 5.4m kroner ledes af danske The Footprint Firm og &grow Ventures, med Rockstart og Vækstfonden som medinvestorer. Klimate var del af accelerator programmet Rockstart Energy i 2020, og har rejst runden som del af programmet. Virksomheden vil bruge den rejste kapital til at lancere deres platform med en målsætning om at fjerne millioner af ton CO2 fra atmosfæren med en kombination af naturlige og teknologiske løsninger.

Klimate gør det muligt for virksomheder at kompensere for deres uundgåelige CO2 udledning gennem porteføljer af Carbon Removal projekter. Platformen samler og formidler projekter der spænder fra skovrejsning og “soil sequestration” til “biochar” og “Direct Air Capture”, en slags Co2 støvsuger. Carbon Capture er en process hvor CO2 indfanges fra atmosfæren, hvor det herefter bliver puttet tilbage i jorden og omdannet til sten. Co2 og øvrige drivhusgasser optages naturligt  af skove og have, hvorimod Carbon Capture er en teknologisk og menneskeskabt process hvormed Co2 indfanges fra atmosfæren. Koncentration af CO2 i luften er på nuværende tidspunkt lige over 417 parts per million (dele per million) og stigende (NASA) og målet er at sænke dette niveau til et sted mellem 350 og 400 (EEA).

Økosystemet omkring Carbon Capture & Storage er komplekst, og der findes adskillige metoder til at indfange CO2. Kimates tilgang består i at kombinere forskellige metoder for at gøre det muligt at udnytte fremtidens innovative metoder allerede i dag, i stedet for at vente på at hockey staven kommer af sig selv.

Teamet bag Klimate har imponeret os med deres stærke drive til at assistere virksomheder der er seriøse omkring reducering af deres udledning af drivhusgasser. Vi er glade for at medinvestere og derved også bidrage til en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Rune Thiel, CEO og medstifter, Rockstart
Der er både videnskabelig og politisk konsensus omkring at vi skal opnå Net 0 (CO2 neutralitet), og teknologiske løsninger som Direct Air Capture er en vigtig del af fremtiden. Dog mangler ansvarlige virksomheder både adgang og værktøjer til at understøtte denne transition. Vi er stolte af at have samlet et stærkt netværk af investorer til at hjælpe os på denne rejse for at ændre på netop dette.  Katja Grothe-Eberhardt, CEO, Klimate
The Footprint Firm er meget positive omkring vores investering i Klimate. Det erfarne founder-team og det klare impact fokus på at finde og bringe de bedste løsninger til at fjerne CO2 fra atmosfæren og dermed fremskynde den teknologiske udvikling som planeten har hårdt brug for. Vi er også glade for at investere sammen med dygtige investorer som VF Venture, Rockstar og &grow Ventures Jakob Wichman, Partner, The Footprint Firm
Vi er super glade for at støtte Klimate på denne vigtige rejse. For at bidrage til og styre imod de overordnede klima-mål skal virksomheder arbejde både med at reducere deres udledning og fjerne deres uundgåelige udledning. En effektiv markedsplads for Carbon Removal projekter er en vigtig driver for den agenda. Louise Rindom og Jeppe Rindom, &Grow Ventures
Hos Vækstfonden vil vi støtte og drive den grønne omstilling af vores samfund gennem investeringer. Klimate har skabt en platform der tillader virksomheder over hele verden at blive mere bæredygtige ved at deltage i den grønne omstilling af samfundet. Ved at give adgang til projekter der fjerner CO2 kan virksomheder kompensere for deres uundgåelige udledninger, og vi glæder os til at følge Klimate’s rejse.  Jesper Hart-Hansen, Investment Manager, Vækstfonden

Rockstart støtter formåls-drevne founders på deres vej til success inden for tre domæner: Agrifood, Energy og Emerging Technologies. Rockstart støtter early-stage startups startende med deres accelerator program og fortsætter med at investere i de følgende funding runder indtil serie B. I det sidste kvartal af 2020 har rockstart lanceret deres Energy venture fond på mere end DKK 163m, med penge fra institutionelle investorer, europæiske family offices, uformelle investorer og regeringer. Gennem deres Energy fond vil rockstart investere i Seed-stage startups og bidrage til den grønne omstilling. Klimate er en af de første investeringer fra fonden.

Om Rockstart

Rockstart er en global accelerator-VC der støtter formålsdrevne founders indenfor tre områder: Energi, Agrifood og Emerging Technologies. Rockstart bistår startups med adgang til kapital, marked, community og expertise ved at forbinde dem med investorer, mentorer, partnere, og det bredere Rockstart netværk.

Siden etableringen har Rockstart investeret i mere end 250 startups og deres alumni værdig til dato er

€750m. Rockstart har et international team med mere en 35 personer dedikeret til at supportere formålsdrevne founders med at skalere og ændre verden til det bedre. Rockstart har bemærkelsesværdige exits herunder bl.a. Wercker, Bouw7, iClinic, og i 2021, 3D Hubs og Brincr. Virksomheden har kontorer i Amsterdam, København og Bogota, Colombia.

Om Klimate

Klimate støtter virksomheder i at kompensere for deres uundgåelig CO2 udledning gennem porteføljer af carbon removal projekter. Platformen samler og faciliterer høj kvalitets projekter indenfor skovetablering, soil sequestration, biochar og Direct Air Capture. Klimate blev etableret i 2020 og holder til i København.

Om the Footprint Firm

The Footprint Firm er et konsulent og investerings firma baseret i København. De forbinder virksomheder, videnskab, akademia, offentlige institutioner, startups og kapital. The Footprint Firm arbejder for klima positive innovation og bæredygtige løsninger. Mere information kan findes på: https://thefootprintfirm.com/

Om &grow

&grow Ventures er et familie kontor etableret af Louise og Jeppe Rindom. De investere i early stage Nordiske tech startups med et specifikt fokus på climate tech.

Om Vækstfonden

Vækstfonden er den danske stats investeringsfond. De har et tæt samarbejde med banker og national samt internationale investorer. Vækstfonden understøtter og udvikler de virksomheder, Danmark ikke har råd til at gå glip af. Styrken ved innovation, afkast til samfundet samt ansvarlighed er de tre pæle der guider Vækstfonden under udvælgelsen af nye projekter. Siden 1992 har Vækstfonden bidraget med mere end 33,9 milliarder kroner til at udvikle og vækste mere end 9200 virksomheder.

Om Rockstart

Pressekontakt detaljer