Rockstart Accelerator presenteert eerste lichting Digital Health startups op Demo Day

NIJMEGEN, 10 MAART - Rockstart, de Global Startup Machine, heeft vandaag haar tien Digital Health startups geïntroduceerd aan meer dan zestig internationale investeerders. In totaal waren vandaag bijna 250 geïnteresseerden in digitale zorg aanwezig in Cultuurspinnerij Vasim in Nijmegen.

Een jaar geleden startte Rockstart met de voorbereidingen van de eerste Digital Health Accelerator in Nederland. Door een solide samenwerking met strategische partners in regio Nijmegen zijn afgelopen september tien internationale startende bedrijven uitgekozen om aan het programma deel te nemen. Demo Day is het hoogtepunt van het 180 dagen tellende programma waarin de startups klaargestoomd worden voor verdere investeringen en groei.

De startups laten de volle omvang van het Digital Health veld zien: van medische hulpmiddelen tot zorgrobots, van online blessurepreventieprogramma’s tot boekingsplatformen van diensten aan huis.

Hoogtepunten van Demo Day

- In de week voor Demo Day hebben de bedrijven tijdens een bezoek aan het Ministerie van VWS hun ideeën voorgelegd aan minister Edith Schippers. De minister sprak zich positief uit over de startups: “Als minister zie ik veel goede ideeën langskomen. Een idee omzetten naar een dienst voor een groot publiek is ontzettend lastig, maar de vastberadenheid die jullie laten zien om je bedrijf te laten groeien is belangrijk en in het belang van de patienten.”

- Tijdens het programma hebben de startups meer dan €400.000 extra financiering gekregen en is het aantal medewerkers per startup meer dan verdubbeld.

- Meer dan 75 internationale investeerders hebben contact gelegd met de startups om vervolgfinanciering en toekomstige uitbreiding te bespreken.

- De internationale startups hebben samenwerkingsverbanden opgezet met lokale zorginstituten zoals het AMC, de St. Maartenskliniek, Radboudumc, Pluryn, SIZA, Philadelphia, Pharmaccess, meerdere huisartsenpraktijken en zorgverzekeraars.

Programmadirecteur Maarten den Braber: “De startups hebben de afgelopen maanden laten zien dat Digital Health hand in hand gaat met zakelijke kansen. We zien dat Digital Health over de hele linie een sterke impuls krijgt van ondernemers en investeerders. Onlangs plaatste CB Insights Rockstart’s Digital Health programma op de zesde plaats van meest actieve Digital Health investeerders wereldwijd op gelijk niveau met Google, Merck en GE Ventures.”

Na Demo Day zullen de teams zich richten op het opschalen van hun bedrijven en het uitbreiden van hun teams. Op 17 maart zullen Med Angel en Tinybots presenteren voor 1000 zorgprofessionals op het Health Valley Event in Nijmegen.

Rockstart wil graag haar Digital Health partners bedanken: Bol, Deloitte, Gemeente Nijmegen, Health Valley, Hekkelman Advocaten & Notarissen, Kadans Science Partner, Noaber Ventures, Novio Tech Campus, PPM Oost, Provincie Gelderland, Rabobank and Radboudumc REshape Center.

Aanmelden voor de 2e editie van het Rockstart Accelerator Digital Health programma kan vanaf April 2016.

Overzicht van de startups en aankondigingen

Bruxlab (Nederland) - Bruxlab richt zich op de slaapziekte bruxisme, beter bekend als het nachtelijk tandenknarsen. 8% van de volwassen populatie heeft bruxisme in meer of mindere mate, indien iemand een zware chronische tandenknarser is kan dit leiden tot grote gebitsproblemen. Het probleem is dat veel mensen niet weten dat ze bruxisme hebben en in welke mate. Zelfs de tandarts kan vaak niet goed beoordelen of iemand een zware of lichte tandenknarser is. Bruxlab lost dit probleem op door een patient in staat te stellen zichzelf 's-nachts op te nemen middels een smartphone app. Een gevalideerd algoritme herkent en kwantificeert de tandenknarsgeluiden, waarmee de diagnose slaapbruxisme kan worden gesteld.

Bruxlab werd onlangs CE gecertificeerd en voldoet aan de HIPAA normen. Dit maakt Bruxlab klaar voor de markt in Europa en de VS.

Cognilab (VS) - Cognilab is een online research platform voor de wetenschappelijke studie van de menselijke geest. Cognilab heeft een virtueel lab ontworpen dat onderzoekers in staat stelt om sneller dan ooit data te verzamelen. De ultieme missie is om wereldwijd de grootste opslagplaats van cognitieve data te worden. Cognilab heeft de sterke overtuiging dat cognitieve modellen van cruciaal belang zullen zijn in het Digital Health tijdperk.

Eén van Cognilab’s eerste gebruikers, een onderzoeker uit Canada, was in staat om via Cognilab binnen 8 maanden van onderzoeksopzet naar publicatie over te gaan in Body Image, een prestigieus academische tijdschrift. Daarnaast heeft Cognilab een waardevolle partnership gesloten met het Britse bedrijf Prolific waardoor er 30.000 extra deelnemers toegevoegd kunnen worden aan Cognilabs onderzoekspool.

Dinst (Nederland) - Dinst stelt senioren en hun mantelzorgers in staat om vooraf gescreende professionals in te huren voor diensten aan huis. De aangeboden diensten zijn bijvoorbeeld klusjesmannen, kappers en fysiotherapeuten. Gebruikerservaringen en introductievideo’s zorgen voor extra zekerheid dat de professionals die ze thuis ontvangen goed zijn gescreend.

Dinst heeft €140.000 aan financiering opgehaald en heeft een white label SaaS ontwikkeld om het netwerk van grote thuiszorginstellingen aan haar platform toe te voegen. Ze hebben contracten getekend met Amstelring en Leefstijl3 en werken hard aan het uitbreiden van het huidige aantal gebruikers om meer partnerorganisaties aan te sluiten op het plaform.

Fuelling (Spanje) - Fuelling is een app voor bedrijven die hun werknemers stimuleren en belonen voor sportiviteit. Het is simpel, leuk en op maat gemaakt.

Fuelling werkt momenteel met vier klanten om dashboards te onwikkelen voor challenges en HR welzijn. Dit heeft impact op 15,000+ werknemers in 10 landen.

Fysio24 (Nederland) - Fysio24 biedt gebruikers via een app toegang tot een complete bibliotheek van doe-het-zelf preventie- en herstelprogramma’s voor hardloopblessures. De programma’s zijn opgesteld door wereldvermaarde experts op het gebied van hardloopblessures en voorziet gebruikers van dagelijkse informatieve instructies, oefeningen, uitdagingen en inspiratie om het programma te starten én vol te houden.

Fysio24 lanceert dit deze maand beta app en heeft een groep experts op het gebied van hardloopblessures samengesteld om de blessurepreventie- en herstelprgramma’s verder te ontwikkelen. In mei 2016 wordt de betaalde versie gelanceerd.

Med Angel (Duitsland) - Med Angel is een sensor en app die voortdurend de temperatuur van medicijnen monitort en gebruikers waarschuwt als het boven of onder de kritische grens komt. Mensen met chronische aandoeningen zoals diabetes, reuma, MS of Crohn ondergaan stress omtrent de effectieve werking van hun medicatie. Med Angel streeft ernaar om deze stress weg te nemen en de gebruikers gemoedsrust te geven.

Med Angel plant de productlancering in Europa in het tweede kwartaal van 2016, een zachte lancering in de VS in het derde kwartaal van 2016 en een oplossing voor kleine en middelgrote praktijken met “Med Angel PRO”

MOUNT (Nederland) - MOUNT brengt artsen en patiënten dichter bij elkaar bij het nemen van medische beslissingen. De keuzehulpen van MOUNT geven informatie over de diagnose en de bijbehorende behandelopties. De patiënt krijgt inzicht in de voor- en nadelen en de eventuele risico’s van de verschillende behandelopties. Op basis van deze informatie kan de patiënt zijn persoonlijke overwegingen en voorkeuren aangeven. Deze persoonlijke overwegingen en voorkeuren vormen de basis voor het gesprek tussen patiënt en arts waarin de gezamenlijke besluitvorming voor de best passende behandelmethode plaatsvindt. De keuzehulp is uniek om het gekoppeld is aan het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) zodat deze onderdeel is van de werkproces van de arts. Het activeren van de patiënt met behulp van MOUNT zal leiden tot effectieve en efficiënte consulten voor de patient én arts.

MOUNT werkt samen met het AMC en Radboudumc, is onderdeel van Rockstart en trotse winnaar van de Sustainable Healthcare Challenge.

Picto Connection (Spanje) – Picto Connection is intelligente communicatiesoftware, ontworpen door professionals. Met een online neuropsychologische test analyseert de software de pathologie, ziektes, specifieke behoeftes en zwaarte voor elke gebruiker. Picto Connection kan hierdoor een op het individu afgestemd communicatiehulpmiddel aanbieden, rekening houdend met de visuele, cognitieve en bewegingsmogelijkheden.

In het afgelopen jaar heeft Picto Connection haar product gelanceerd op de Spaanse markt en meerdere betalende cliënten binnengebracht. De internationale ambities zijn groot. Dit jaar Nederland, komend jaar Duitsland en Frankrijk, al snel gevolgd door de VS en Latijns-Amerika.

Teamscope (Chili) - Teamscope is een mobiel platform dat het voor medisch onderzoekers in afgelegen gebieden mogelijk maakt om klinische data te verzamelen. Daarnaast is het makkelijk om samen te werken met collega’s op andere locaties via tablets, smartphones en laptops, zelfs als ze offline zijn of in afgelegen gebieden.

Teamscope lanceert dit jaar een Android-app als aanvulling op de iOS app. Ze hebben een samenwerkingsovereenkomst met het Nederlandse Pharmaccess om aan aantal pilots in Afrika uit te voeren.

Tinybots (Nederland) – Bij Tinybots maken we Tessa: jouw sidekick bij de zorg voor je geliefde. Wereldwijd zijn er meer dan 47 miljoen mensen met dementie. Met Tessa worden deze mensen zelfredzamer en krijgen meer controle over hun leven. Onze social robots geven dagelijks structuur en cognitieve stimulatie. Tessa geeft vriendelijke gesproken reminders, geeft suggesties voor activiteiten en speelt persoonlijke muziek. De familie heeft de mogelijkheid om kattenbelletjes in te stellen en berichten naar de robot te sturen via een simpele app.

Tinybots heeft in de voorverkoop voor 17.000 aan orders en presenteerde Tinybots vorige week aan Minister-President Mark Rutte en Startup Special Envoy Neelie Kroes.

About Rockstart

Contact details