Rockstart maakt startups van Europa’s eerste Artificial Intelligence accelerator bekend

Den Bosch, 27 november 2017—Rockstart heeft de geselecteerde startups voor haar AI accelerator programma, gevestigd in Den Bosch, aangekondigd. De teams afkomstig uit de hele wereld zullen de komende 180 dagen besteden aan het vormen en bouwen van hun producten, sparren met mentoren en het in contact komen met potentiële investeerders en klanten.

Sinds 2011 organiseert Rockstart al diverse accelerator-programma’s voor startups in Amsterdam, Nijmegen en Bogotá (Colombia). Dit is het eerste programma dat draait op Rockstart’s vestiging in Den Bosch. Bovendien is dit het eerste accelerator programma in Europa dat gericht is op Artificial Intelligence. Teams vanuit Singapore, India, de VS, Zuid-Afrika en Italië zijn naar Nederland gekomen om te werken aan hun projecten.

Het succes van de nieuwe universitaire data science opleiding in ’s-Hertogenbosch wordt nu gevolgd door de vestiging van data gedreven bedrijvigheid in de Mariënburg. Naast de vestiging van bestaande bedrijven gaat het om startende bedrijven. Internationale start ups worden specifieke gescout en ondersteund met de bewezen methodiek van de Rockstart Accelerator. Ik ben blij en trots dat ’s-Hertogenbosch met de komst van internationale start ups de komende drie jaar een sterker internationaal profiel krijgt. Wethouder Jan Hoskam, Gemeente ‘s-Hertogenbosch.

De startups die geselecteerd zijn voor de Rockstart AI accelerator zullen €20.000 contant en €80.000 sponsoring in natura ontvangen. Daarnaast verkrijgen ze ook een kantoorruimte in Den Bosch gedurende de looptijd van het programma, steun van mentoren uit relevante industrieën, en tevens meer dan 50 deals en andere voordelen ter waarde van €600.000.

Aanvullend hierop heeft één van de hoofdinvesteerders in Rockstart’s accelerator programma’s zich gecommitteerd aan een investering van ten minste €200.000 in een AI startup van hun keuze na de Demo Day, die staat gepland op 7 maart 2018.

De lijst van partners bestaat uit VodafoneZiggo, Exact, de Volksbank,  Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), NVIDIA, Atlassian, Wintertaling, Grant Thornton, en Jheronimus Academy of Data Science (JADS). Samen met een uitstekende groep mentoren, zullen zij de startups steunen en begeleiden met uitdagingen in technologie en het ontwikkelen van hun onderneming tijdens dit programma.

Data science wordt steeds belangrijker en biedt grote ondernemingskansen. De provincie speelt hier goed op in door samen met TU/e en Tilburg University een academische data science-studie aan te bieden. Het acceleratieprogramma van Rockstart sluit daar perfect op aan door de brug te slaan naar ondernemerschap. Het is goed om te zien dat Rockstart nu wordt uitgerold naar Den Bosch om ondernemers in Brabant een opstap te bieden en het data science-ecosysteem in de regio verder te versterken. Miriam Dragstra, Directeur van BOM Capital bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij

Hier zijn de teams die deel uitmaken van Europa’s eerste AI accelerator:

Airsquire (Singapore)

Airsquire versterkt verkoopkrachten in onroerend goed cognitieve sales en marketing automatiseringstools, zoals haviksogen en fotografisch geheugen, welke zorgen voor intelligente ruimte inspectie. Ze maken gebruik van een statistisch leeralgoritme dat zorgt voor een chatbot nauwkeurigheid op hoog level.

Aziobot (India)

Op basis van ervaring met het bouwen van software voor zelfrijdende auto’s in India, werkt Aziobot aan autonomische robots welke zelf schoonmaken, afval en stof verzamelen en verwijderen van straten en vloeren. Deze robots zijn elektrisch en staan in contact met een cloud, resulterend in schoonmaakprocedures die groen, consistent en eenvoudig te managen zijn.

Baarb (United States)

Baarb is een “Netflix-achtig” aanbevelingssysteem voor reizigers om hotels te boeken. Het analyseert honderden miljoenen datapunten, gestructureerd en ongestructureerd, sommigen exclusief van Baarb, en verzorgt gepersonaliseerde resultaten. Baarb biedt een oplossing waarbij boeking platforms hun inventaris door middel van een API kunnen toevoegen om een krachtige en gepersonaliseerde zoekactie te implementeren. Deze startup biedt ook een white-label oplossing aan voor reiswebsites die momenteel geen hotelboekingen aanbieden.

Birds.ai (The Netherlands)

Het Birds.ai team heeft voorheen het Nederlandse UAS opgericht voor het ontwikkelen en testen van een betaalbaar en eenvoudig te gebruiken smart drone systeem voor dierenbescherming. Het systeem was een deel van anti-stroperij operaties in verscheidene wildreservaten in Afrika. In een later stadium is de focus van het team verschoven naar automatische visuele inspecties van waardevolle activa zoals windturbines en hieruit is Birds.ai ontstaan.

Birds.ai gebruikt AI om kunstmatige inspecteurs te creëren welke automatisch en onmiddellijk defecten vinden in de afbeeldingen verzameld door de drones. De afbeeldingen kunnen geupload worden op hun cloud service. Birds.ai gaat door de afbeeldingen en sorteert deze waarbij de afbeeldingen waarop een defect zichtbaar is bovenaan worden geplaatst. De locatie van het defect kan op afbeeldingen worden aangewezen.

Cambridge Humanae (Italy)

Cambridge Humanae combineert psychologische testen en artificial intelligence om menselijke betrouwbaarheid te begrijpen door het inschatten van stressbestendigheid bij individuen met een hoog risico, zoals soldaten, piloten en politieagenten. Het bedrijf is een SaaS toezicht platform aan het ontwikkelen welke op maat gemaakte psychologische risico testen en kunstmatige intelligentie algoritmes combineert om de mate van precisie te verhogen bij het monitoren over tijd. Ze hebben recentelijk een MVP ontwikkeld gericht op stressbestendigheidsanalyse, gefocust op het screenen van militairen.

GeoSpark (India)

De oprichter van GeoSpark (voorheen bekend als Holo) is een luchtvaartingenieur die zijn kennis met betrekking tot het gebruik van AI locatie-gebaseerd en energie-efficiënte technologie gebruikt heeft om het probleem rondom het grote verbruik van batterij tijdens locatie tracking op te lossen. Deze startup werd geselecteerd voor de AI Accelerator na participatie in het Rockstart AI Launchtrack programma.

OPTOSS (The Netherlands)

OPTOSS is een product voor telecom en service aanbieders dat helpt met het voorkomen van grote incidenten (storingen) op kritieke netwerken, en welke hun klanten helpt door bescherming te bieden tegen operationele en cyberdreiging. OPTOSS is een gebruiksklaar expert systeem gebaseerd op artificial intelligence. Het vergroot de capaciteiten van de menselijke operators en zorgt ervoor dat ze elk probleem kunnen tackelen met vertrouwelijke kritieke infrastructuren vóór de service onderbrekingen effect hebben op de kritieke netwerken.

nFold (South Africa)

nFold, voorheen bekend as Overscore AI, biedt een automatisch screening systeem voor sollicitanten. Een algoritme en workflow stack wordt gebruikt om een document te ‘lezen’ zoals een persoon. Om dit te bereiken zoekt het systeem naar de connectie tussen woorden zoals ze bestaan in de natuurlijke taalcontext en leert het de voorspellingsmotor om de woorden op deze manier te begrijpen.

Peazy (India)

Peazy (ook bekend als Park Easy) heeft een parkeervoorspellingsmodel dat machine learning toepast op crowdsourced GPS data om beschikbare parkeerplaatsen te lokaliseren. Het systeem gebruikt GPS data en feedback van gebruikers om het leeralgoritme te trainen en zo het platform up to date te houden.