Rockstart heeft Demo Day van de eerste AI-accelerator van Europa

Rockstart heeft de Demo Day gehouden van Europa's eerste Artificial Intelligence accelerator programma, dat op 23 mei eindigt met de AI Summit. De startups betraden het podium om hun voortgang en roadmap voor funding te laten zien aan een publiek van investeerders, mentoren en andere leden van het Rockstart AI ecosysteem.

De startups in de Rockstart AI accelerator hebben al ongeveer vijf maanden in 's-Hertogenbosch doorgebracht, gevestigd in de prachtige campus van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS), een partner van het programma. JADS faciliteerde de Demo Day zelf in hun evenementenruimte die vroeger een kapel was en zo een onweerstaanbare eclectische ambiance creëerde.

"Onze benadering van het uitvoeren van een doelbewust breed programma voor teams die kunstmatige intelligentie toepassen in verschillende domeinen, is zeker nuttig gebleken voor de startups, omdat het een ideale omgeving creëerde voor hen om te experimenteren met hun producten en waardeproposities," zei Rune Theill, mede-oprichter en CEO van Rockstart. "Vandaag ben ik heel blij om te zien hoeveel vooruitgang onze startups in slechts vijf maanden hebben kunnen boeken en ik ben er van overtuigd dat ze deze groei zullen doorzetten nadat ze binnen enkele maanden het programma afronden."

Aan het begin van het programma ontvingen de startups een geldinjectie van € 20.000, met de belofte dat één van hen ook in aanmerking zou komen voor extra financiering van een van de investeerders van het programma. Naarmate het programma vorderde, ging de aanvullende financiering van € 200.000 naar Aziobot, een startup uit India die werkt aan autonome schoonmaakrobots voor industrieel en retail gebruik.

Partners

Tijdens het accelerator programma, dat begon met een lanceringsevenement tijdens de World Summit AI, werken de startups aan hun producten met de ondersteuning van het programma team, evenals meer dan 30 mentoren en 11 partners. Een van de partners is de gemeente 's-Hertogenbosch zelf, die actief samenwerkt met een van de programma-startups, Peazy. De gemeente levert waardevolle gegevens en inzichten in de parkeer-dynamiek van de stad.

"Elke stad is als een levend organisme, met specifieke kenmerken, eigenschappen en problemen die moeten worden opgelost", zegt Ron Bos, Verkeersplanoloog Gemeente 's-Hertogenbosch. "Als gemeente zijn we van mening dat onze stad slimme benaderingen nodig heeft om een betere plek om te wonen te worden. Daarom werken we graag met startups, die de belangrijkste bron van innovatie zijn in de hedendaagse economie. We streven ernaar de creativiteit en energie van de ondernemers afkomstig van Rockstart te koppelen aan onze eigen ervaring om op een snellere en efficiëntere manier zinvolle resultaten te bereiken. "

De andere partners van het programma zijn Exact, de Volksbank, VodafoneZiggo, JADS, BOM Capital, provincie Noord-Brabant, Kadans, NVIDIA, Atlassian, Wintertaling en Grant Thornton. Allemaal hebben ze tijdens het programma waardevolle input voor de startups geleverd en vele vormen van begeleiding en ondersteuning aangeboden in hun respectievelijke bedrijfstakken.

De voortgang

Op de Demo Day presenteerden de startups die door het programma gingen de vooruitgang die ze in de afgelopen vijf maanden hebben geboekt. Ze kondigden ook hun ambitie aan om seed financiering op te halen om de activiteiten uit te breiden of de R&D-inspanningen te verdiepen.

AirSquire, een startup uit Singapore die de manier waarop architecten en bouwbedrijven 3D-modellen controleren vernieuwt, is met zijn eerste proefprojecten in de industrie begonnen. Bedrijven zoals VolkerWessels en Pelser Hartman zijn de eerste klanten van de startup geworden. Afgelopen weekend was AirSquire ook een van de winnaars van de Synchro4D digitale constructie hackathon.

Aziobot, which has already received €200,000 in funding from one of Rockstart’s investors, is hard at work building the prototype of an autonomous cleaning robot for large retailers and managers of large spaces. During the Demo Day, the team showed a video demonstration of an early version of the machine.

Na het bewijzen van hun waarde met het inspecteren van de eerste windturbines van Wien Energy (Oostenrijkse energieleverancier), sloot Birds.ai dit jaar een contract om het volledige veld van windturbines van het bedrijf te inspecteren. Voorafgaand aan de Demo Day, hebben een aantal telecombedrijven contact opgenomen met het team om besprekingen te openen over het inspecteren van hun meest waardevolle materiaal - mobiele antennesystemen. Birds.ai is nu bezig met het upgraden van het platform voor massale schaal en klaar voor de volgende stappen.

Baarb, een "Netflix-achtig" aanbevelingssysteem voor reizigers om hotels te boeken, heeft een paar grote pilot klanten kunnen binnenhalen en is hard aan het werk om waarde voor hen te leveren. Het analyseert honderden miljoenen datapunten, gestructureerd en ongestructureerd, sommige exclusief voor Baarb, om gepersonaliseerde resultaten te leveren.

Cambridge Humanae, dat psychologische tests en AI combineert om de menselijke betrouwbaarheid te begrijpen, experimenteert met zijn strategie en bedrijfsmodel na waardevolle inzichten te hebben gekregen van het Rockstart-netwerk. De startup ontwikkelt een SaaS-monitoringplatform, waarmee de nauwkeurigheid van stressmonitoring kan worden verbeterd.

GeoSpark, dat een op AI-gebaseerde technologie heeft ontwikkeld waarmee locatiegebaseerde apps een fractie van het vermogen kunnen verbruiken dat het normaal gesproken nodig zou hebben, heeft zijn Developer Platform en API gelanceerd. Binnen slechts drie weken werd het gebruikt door meer dan 300 applicaties die ongeveer 70.000 maandelijkse actieve gebruikers bedienen.

Het team uit Zuid-Afrika, nFold, bouwt een platform voor recruiters van bedrijven en bureaus om kandidaten en vacatures bij elkaar te brengen door gebruik te maken van elkaars netwerken en databases. In de eerste twee maanden van zijn bestaan heeft nFold bijna 20 wervingsbureaus aangetrokken om een vertrouwd netwerk te vormen. De startup is ongeveer halverwege het binnenhalen van een financieringsronde van € 150.000 van investeerders in business angels.

OPT/NET werkt aan een tool voor telecom- en serviceproviders die belangrijke incidenten (uitval) op de kritieke netwerken helpt voorkomen en zo hun klanten tevreden houdt en beschermt tegen operationele en cyberbedreigingen. De startup heeft onlangs haar nieuwste versie (4.0) van het OPTOSS-platform gelanceerd, die momenteel wordt gebruikt in verschillende pilots bij de leidende telecomproviders in Nederland.

Het team van Peazy is nog steeds op een missie om stadsparkeren te revolutioneren met behulp van AI om beschikbaarheid en vraag te voorspellen. De revolutie is begonnen vanuit Den Bosch waar het Rockstart-programma zich bevindt: de stadsgemeenschap is de pilot klant van de startup geworden. Peazy is van plan binnenkort uit te breiden naar de steden Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam.

Ontvang het laatste Rockstart nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL