Molecular Quantum Solutions rejser DKK4.5M pre-seed runde til at bygge bro mellem laboratorier og kvantekemi

Amsterdam, Juni 27, 2023: Rockstart, den globale early-stage startup accelerator, annoncerer sin co-investering i Molecular Quantum Solutions (MQS) til deres ”Emerging Tech” portefølje.  Investeringen på DKK4.5M blev ledt af den danske venturefond Scale Capital med co-investering fra Rockstart og Stokbro Invest. Med den nye finansiering vil MQS konvertere deres teknologiske værktøjer, som de har udviklet over de seneste år, til en SaaS løsning til pharma- og kemikalieindustrien.

MQS’ team af kvantefysikere, kemiingeniører og software- og forretningsudviklere tilbyder avancerede beregningsværktøjer til at accelerere R&D-indsatsen i den pharmaceutiske, bioteknologiske og kemiske sektor. Deres banebrydende værktøjer udnytter supercomputere og kvantecomputerteknologi ved at bruge beregningsmodeller og algoritmer til hurtigt og effektivt at beregne kemiske egenskaber. Pharma- og biopharmaindustrien investerer typisk mellem cirka 20 og 60 milliarder USD i lægemiddelformulering om året, så der er tale om et stort marked. Med MQS kan brugere nu screene og evaluere nye materialer til applikationer som batterier, grønne opløsningsmidler, pharmaceutiske lægemidler og bionedbrydelig plast uden behov for dyre og tidskrævende laboratorieforsøg.

MQS leverer beregningsværktøjer til at accelerere forsknings- og udviklingsindsatsen for pharma-, bioteknologi- og kemiske industrier. Deres teknologi gør brug af super- og kvantecomputere med beregningsmodeller og algoritmer til at beregne materialers og kemikaliers egenskaber på en hurtig og effektiv måde. Brugere er i stand til at screene for eksempel nye materialer til batterier, grønne opløsningsmidler, nye lægemidler og bionedbrydelig plast i stedet for at udføre dyre eksperimenter i laboratoriet. Pharma- og biopharma industrien investerer årligt mellem 20-60 milliarder USD i udvikling og producering af nye lægemidler.

I løbet af de sidste tre år har vi bygget en solid infrastruktur til at køre beregningskrævende kvantekemiberegninger i skyen og løse industrirelevante use cases. Yderligere har vi udviklet nye kvanteberegningsmetoder, som vi integrerer i vores klassiske beregningspipeline. Vi har flere igangværende samarbejder med kvantecomputerforskningsinstitutioner og virksomheder. Vi er nu klar til at skubbe ind på et verdensomspændende marked med vores cloud-produkt. Mark Nicholas Jones, CEO/CTO, Molecular Quantum Solutions
Vi er begejstrede for at samarbejde med Mark og teamet hos MQS og til at hjælpe virksomheden godt videre. Vi har været meget imponerede over deres produkt- og kommercielle resultater indtil videre, og tror på, at deres kvantekemi-simuleringsplatform vil disrupte det globale marked for lægemiddelformulering. Vi synes, at virksomheden skiller sig ud fra konkurrencen, og kan godt lide, at de har et klart værdiforslag til at accelerere virksomhedernes R&D-pipeline. Joachim Schelde, Investment Associate, Scale Capital
 Øget computerkraft vil spille en central rolle i at løse nogle af de helt store problemer ude i verden, og at afkorte dets time-to-market kan bidrage væsentligt til at gøre mulighederne rentable. Vi investerede i MQS for at strømline computerkraft og fremme forandringer i Industry 4.0 og avanceret analyseudvikling. MQS-teamet arbejder ubønhørligt på at bygge meget komplekse kvantekemiløsninger inden for supercomputing og kvantecomputere, og vi er glade for at være med på deres rejse tidligt. Michael Bjørnlund, Managing Partner, Rockstart Emerging Tech

Rockstart Emerging Tech-fonden er Rockstarts tredje fond, der blev lanceret i 2022. Rockstart Emerging Tech har investeret i 11 startups siden lanceringen sidste år. Andre fondsinvesteringer inkluderer Forloop, Nova Money, Insai, Rightstars, Tech2B , Contribe , CatchScan, AuthicLabs , Purple Gaze, og Viezo.

Om Molecular Quantum Solutions

Molecular Quantum Solutions leverer en softwareplatform til beregning af termodynamiske egenskaber af molekyler med applikationer i den farmaceutiske og kemiske industri. Opstarten er baseret i København, Danmark.

Om Scale Capital

Scale Capital  er en early-stage venturefond, der investerer i drevne og dygtige iværksætter teams, der løser meningsfulde problemer inden for B2B området med teknologi. Scale Capital investerer primært i virksomheder i Norden, der har potentialet og ambitionen om at vinde på det amerikanske marked. Scale Capital har hovedkontor i København med tilstedeværelse i de nordiske lande og Silicon Valley.

Om Rockstart

Rockstart er en early-stage investor, der styrker formålsdrevne grundlæggere på tværs af tre domæner: Energi, AgriFood og Emerging Technologies. Rockstart investerer i startups i de tidlige stadier og giver adgang til kapital, marked og ekspertise ved at forbinde grundlæggere med medinvestorer, mentorer, partnere, virksomheder og det bredere Rockstart-netværk.

Rockstart har investeret i mere end 300 startups, og dens alumni værdi er til dato mere end $1 mia. Rockstart er et internationalt team af 45+ fagfolk, dedikeret til at styrke formålsdrevne grundlæggere til at blive skalerbare og drive positiv forandring på globalt plan. Rockstart har bemærkelsesværdige exits såsom Wercker, Bouw7, iClinic og i 2021 3D Hubs og Brincr. Virksomheden har kontorer i Amsterdam, København og Bogota.

Om Rockstart

Pressekontakt detaljer