Europas førende startup-accelerator åbner program i Danmark med fokus på agri- og foodtech

Med en fond på op mod 15 mio. Euro i ryggen åbner Europas førende startup-accelerator, Rockstart, nu et helt nyt accelerator-program med fokus agri- og foodtech startups – såkaldt AgriFood. Programmet er åbent for startups fra hele verden, men får base i Danmark. Kapitalen kommer fra bl.a. fra cornerstone investorerne Vækstfonden og hollandske De Hoge Dennen Capital. Rockstart AgriFood tilfører viden og netværk samt kapital helt frem til serie B.

Med den nye fond sikrer Rockstart sin position som Europas førende startup-accelerator med unik ekspertise inden for nogle af de vigtigste sektorer. Udover AgriFood driver Rockstart programmer til startups, der arbejder med sundhed, energi og ny teknologi.

"I løbet af de sidste syv år med investeringer i mere end 150 startups har vi oplevet et stort behov for direkte support og kapital til startups, så de kan nå frem til en levedygtig forretningsmodel", siger Rune Theill, stifter og CEO i Rockstart: "Rockstart AgriFood er det første område, hvor Rockstart tilbyder support fra startfasen helt op til serie B."

Med baggrund i de stærke erfaringer med AgriFood i Norden og Benelux skal Rockstart AgriFood-programmet drives ud fra København, men man forventer at tiltrække startups fra hele verden. Programmet har stærke bånd til det hollandske marked, og både i Holland og Danmark er der allerede flere arrangementer på tegnebrættet med fokus ​​på det globale økosystem. Der vil være åbent for ansøgninger fra startups frem til slutningen af ​​maj 2019, og selve programmet starter i september 2019.

"Vi leder efter de stærkeste iværksætterteams inden for agri- og foodtech, som bruger nye teknologier og nye forretningsmodeller til at revolutionere og forandre vores fødevaresystem," siger Mark Durno, Partner i Rockstart AgriFood. "Vi kigger bredt i AgriFood-sektoren og på alle løsninger i hele processen ”fra jord til bord."

Rockstart AgriFood er på udkig efter startups, der arbejder med de tre hovedudfordringer; optimering af processer, madspild og bæredygtighed. De udvalgte teams bliver inviteret til København for at deltage i Rockstarts Agritech-program, som er støttet af et netværk af mere end 100 mentorer og industripartnere. I programmet vil der blive lagt stor vægt på adgang til kapital og marked, hvor Rockstart AgriFood leverer startkapital, og udvalgte lovende startups vil få en mulighed for at rejse yderligere investeringer fra den nyåbnede fond.

Vækstfonden og hollandske De Hoge Dennen Capital er cornerstone investorer i Rockstart AgriFood’s fond.

“Der er stort potentiale for AgriFood-teknologi i Danmark, hvor vi allerede har en stærk landbrugs- og fødevaresektor. Vi er glade for samarbejdet med Rockstart, som nu starter acceleratorforløb op i Danmark. Sammen med de stærke kompetencer, vi har i forvejen, kan Rockstart tilføre internationalt netværk og kompetencer til Danmark og positionere Danmark til at blive et kommende samlingspunkt for nye teknologier, der løfter landbrugs- og fødevaresektoren til næste niveau.”

"Vi er glade for at være en del af næste fase i Rockstarts udvikling i en sektor, vi er meget optagede af. Med en voksende verdensbefolkning er der et stærkt behov for innovation inden for AgriFood-sektoren, og Rockstart er perfekt placeret for at realisere dette med en stærk tilstedeværelse i Danmark og Holland og en fremragende track record i acceleratorprogrammer inden for forskellige sektorer, "siger Jelle Roodbeen, finansdirektør fra De Hoge Dennen Capital.

Iværksættere med interesse for det nye Accelerator-program kan få yderligere information på https://www.rockstart.com/agrifood/agrifood-program.

Om Rockstart (https://www.rockstart.com)

Rockstart har accelereret over 150 startups på tværs af sine fire kerneområder, som samlet har rejst over 87 mio. EUR i kapital og genereret over 700 job. Rockstart planlægger at støtte og investere i mere end 200 startups inden for de næste fem år. For at gøre dette samarbejder Rockstart med store aktører i de respektive brancher for at forbinde startups til deres første kunder og fremme den fælles innovation.

Om Vækstfonden (https://vf.dk)

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Vækstfonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 7.900 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 24,9 mia. kr.

Om De Hoge Dennen Capital (https://dehogedennencapital.nl)

De Hoge Dennen Capital er en respekteret hollandsk familieejet investeringsvirksomhed, som investerer egenkapital i virksomheder med stort vækstpotentiale. Inden for AgriFood har de investeret i Picnic og De Menken Keuken. De Hoge Dennen Capitals filosofi er et perfekt match for Rockstarts fokus på samfundsmæssige temaer, iværksætteri og teknologi. De etablerede investeringsvirksomheden tilbage i 2002 hvor de solgte deres internationale butikskæder indenfor både supermarkeder, parfumeri og apoteker.

Om Rockstart

Pressekontakt detaljer