Uniform VoC Analytics Platform Wonderflow, uit de portfolio van Rockstart, haalt 20 miljoen US dollar op tijdens kapitaalronde geleid door Klass Capital

• Dit is de derde financieringsronde voor Wonderflow, waarmee nu in totaal 25 miljoen US dollar is opgehaald. Wonderflow geeft waarde aan zogenaamde Voice of Customer (VoC) data voor bedrijven die hiermee doorslaggevende beslissingen kunnen nemen op basis van feedback van klanten. De startup helpt bedrijven zoals Philips, Colgate-Palmolive, Uber, DHL, De'Longhi, Reckitt Benckiser, Beiersdorf, Beko, Samsung, GSK, Lavazza, Grundig, Kantar en nog vele andere.
  • Met deze financiering wil Wonderflow zijn leidende positie als het gaat om het creëren en distribueren van voorspellende technologieën gebaseerd op VoC consolideren. Het bedrijf wil zijn positie binnen Europa verstevigen door het aantrekken van nieuw talent naar de drie kantoren die het momenteel heeft, in Amsterdam, Milaan en Trento. Daarnaast hoopt Wonderflow internationaal te groeien door het openen van een kantoor in Noord-Amerika.
  • Rockstart investeerde al in 2014 in Wonderflow en versnelde daarmee de groei van het bedrijf nog voordat er sprake was van omzet.
  • De in Toronto gevestigde private equity firma Klass Capital leidde de recente financieringsronde waarmee USD 20 miljoen werd opgehaald. Bestaande investeerders, waaronder de Italiaanse venture capital firma P101, ITALIA 500 (Azimut Group) en de bekende Nederlandse top-CEO Jan Bennink participeren ook in deze ronde.

Amsterdam, 29 juni 2021: Rockstart, wereldwijd opererende accelerator-VC, laat weten dat zijn 2014-portfoliobedrijf Wonderflow, een vooraanstaand Unified VoC Analytics platform, vandaag heeft aangekondigd dat het €16.5m (USD$20 miljoen) groeikapitaal heeft opgehaald dankzij Klass Capital , een private equity firma in Toronto die langetermijninvesteringen doet in enterprise-softwarebedrijven. Bestaande investeerders, waaronder de Italiaanse venture capital firma P101, ITALIA 500 (Azimut Group) en de bekende Nederlandse top-CEO participeren ook in deze ronde.

Wonderflow maakt van VoC-data een waardevolle troef voor bedrijven. De meeste bedrijven die vandaag de dag een enorme hoeveelheid aan ongevraagde feedback van klanten genereren, slagen er op eigen houtje niet in om te profiteren deze verzamelde data. Dankzij het eigen ontwikkelde AI-systeem kan Wonderflow alle ongestructureerde feedback, afkomstig uit meerdere bronnen, analyseren en zo bedrijven en merken helpen om hun algehele klantenervaring te kunnen verbeteren. Wonderflow behoort tot de VoC analytics sector. Volgens de laatste schattingen van Gartner, groeit deze markt gestaag met circa 20 tot 25% per jaar, wat de marktomvang van VoC application software heeft doen opdrijven tot meer dan USD 2 miljard.

Wonderflow is in 2014 opgericht door de Italiaanse ondernemers Riccardo Osti, Giovanni Gaglione en Michele Ruini. Ondanks de huidige COVID-19 pandemie laat het bedrijf over het afgelopen jaar een groei zien van meer dan 100%. Wonderflow helpt bedrijven zoals Philips, Colgate-Palmolive, Uber, DHL, De'Longhi, Reckitt Benckiser, Beiersdorf, Beko, Samsung, GSK, Lavazza, Grundig, Kantar en nog vele andere. Veel van de klanten van Wonderflow zagen al in het eerste jaar dat ze het platform gebruikten een verbetering van de klanttevredenheid tot 100%.

Wonderflow heeft nu ongeveer 50 medewerkers verspreid over kantoren in Amsterdam, Milaan en Trento. Met teams bestaande uit meer dan tien nationaliteiten en meer dan 60% vrouwen, hebben de oprichters een onderneming gecreëerd met een rijke bedrijfscultuur en diversiteit. Daarnaast bevatten de teams senior executives en ervaren ondernemers die een enorme en vooruitstrevende kennis meenemen op het gebied van Customer Experience (CX), met name als het gaat om het sturen en vergroten van inzicht in klanten via AI en Big Data. Aragon Research, Ovum en OMDIA zien Wonderflow als de enige HOT Vendor in de categorie feedback analytics in Europa.

Onze partnership met Klass laat zien dat we een belangrijke stap hebben gezet in onze ambitie om internationaal en buiten Europa uit te breiden. Hierdoor kunnen we verder investeren op het gebied van kunstmatige intelligentie en zo onze leidende positie in natuurlijke taalverwerking (NLP), voorspellingen en beschrijvende inzichten versterken. We gaan onze teams in Europa en Noord-Amerika uitbreiden om onze klanten nog meer support te kunnen bieden. Riccardo Osti, CEO van Wonderflow
Wonderflow zat nog in de fase dat het geen omzet genereerde toen we kennismaakten met Riccardo en Giovanni. Tijdens de due diligence die we uitvoerden voordat we de keuze maakten om in Wonderflow te investeren, raakten we onder de indruk van hoe snel ze kunnen acteren en klantwensen vertalen in eenvoudige technologische oplossingen. We zijn er trots op dat wij als eerste partij in hen hebben geïnvesteerd en het doet ons enorm veel plezier dat de oprichters nieuwe expertise aantrekken om Wonderflow naar een hoger plan te brengen. Rune Theill, CEO & medeoprichter van Rockstart
We zijn onder de indruk van de gesofisticeerde technologie en volledig op innovatie gerichte cultuur binnen Wonderflow. De manier waarop Wonderflow gebruik maakt van AI om feedback van klanten te analyseren heeft duidelijk een schokgolf in de markt teweeggebracht. Tijdens de momenten die we doorbrachten met Riccardo en het Wonderflow team waren we altijd positief verrast door hun vasthoudendheid en de manier waarop ze samenwerken met hun partners. We staan te popelen om met Wonderflow aan de slag te gaan zodat ze kunnen opschalen en uitgroeien tot de nieuwe wereldwijde norm in klantenfeedback analyses. Daniel Klass, Oprichter en Managing Partner van Klass Capital
Als bestuurslid van Wonderflow ben ik erg blij dat Klass Capital de keuze heeft gemaakt om zo’n grote bijdrage te leveren aan de groei van het bedrijf. Sinds de oprichting als Nederlandse startup in 2014 heeft Wonderflow al een enorme groei en ontwikkeling doorgemaakt. De innovatieve technologie waarmee de stem van de klant uit de feedback gefilterd wordt en de daaruit voortvloeiende voorspellingen voor de markt hebben hun waarde voor veel ondernemingen al bewezen als het gaat om productontwikkeling en -verbetering. Jan Bennink - Bestuurslid van Wonderflow Board Member
Wonderflow is een van de leading examples in Nederland van een startup die enorm snel weet te schalen. Vanuit Techleap.nl en het Rise programma vinden wij het belangrijk om Wonderflow een podium geven in het Nederlandse ecosysteem. Met deze funding ronde laten zien dan ze het goed doen en snelle groeiers zijn, klaar om de wereld te veroveren.  Tjarda Voorneman, Lead van het Rise Programma bij Techleap.nl.

Over Wonderflow

Wonderflow is een op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerd analytics platform waarmee wereldwijd opererende merken en bedrijven doorslaggevende beslissingen kunnen maken door te luisteren naar wat de klant daadwerkelijk wil (Voice of Customer). Opgericht in 2014 door de Italiaanse ondernemers Riccardo Osti, Giovanni Gaglione en Michele Ruini, en ondersteund door grote investeerders, helpt Wonderflow grote merken zoals Philips, Colgate-Palmolive en De'Longhi hun klantgerichtheid te vergroten. Voor meer informatie, ga naar www.wonderflow.ai.

Over Klass Capital

Klass Capital is een private equity firma in Toronto die niets liever doet dan ervoor zorgen dat softwarebedrijven kunnen opschalen zodat ze kunnen uitgroeien tot wereldwijde marktleiders. Klass zorgt voor langetermijninvesteringen en is vooral gericht op het toevoegen van waarde aan zijn partners. Klass heeft inmiddels investeringen in meer dan 20 snelgroeiende SaaS bedrijven in Noord-Amerika en Europa. Voor meer informatie, ga naar www.klass.com

Over P101 SGR

P101 SGR is een van de grootste venture capital firma's in Italië en investeert in Europese digitale en technologische ontwikkelingsbedrijven. Opgericht in 2013 door Andrea Di Camillo en ondersteund door Azimut, Fondo Italiano di Investimento, het European Investment Fund, Fondo Pensione BCC, Cassa Forense en verschillende belangrijke Italiaanse familiebedrijven. P101 SGR leidt momenteel twee fondsen en, daarnaast, het eerste VC retail investeringsfonds dat ontwikkeld is in samenwerking met Azimut Group. P101 managet een kapitaal van meer dan € 200 miljoen en heeft in meer dan 40 techbedrijven geïnvesteerd, waaronder BorsadelCredito.it, Cortilia, Milkman, MusixMatch en Tannico.  Voor meer informatie, ga naar  www.p101.it.

Over Rise

Het Rise programma van Techleap.nl brengt techbedrijven de mogelijkheid om samen, zonder kosten of een aandeel in het bedrijf, uitdagingen met elkaar en ervaren ondernemers te delen om zo inzichten te verkrijgen om verder te groeien. Techleap.nl is een non-profit organisatie die helpt bij de ontwikkeling en het versnellen van een gezond startup- en scale-up-ecosysteem. De organisatie fungeert als expertisecentrum en werkt samen met stakeholders om in het startup-ecosysteem toegang tot kapitaal, markten, talent en technologische of wetenschappelijke kennis te versterken. Special Envoy is Prins Constantijn van Oranje.